Network Marketing
hakkında kötü söylemlerde bulunan insanlar var ve hep olacaktır. Bunlar çoğu
zaman yersiz ve mantıksız sebeplere dayanır. Ya da şirket veya kişilerin
hatalarını tüm sektöre mal edilerek yapılır. Birde bu sektörün karşısında
duranların olmasını da pek olağan dışı bir durum gibi görmemek gerekir. Her
güzel oluşuma karşı çıkanlar hep olacaktır. Şimdi bakalım, Network Marketingi
kimler, nasıl kirletiyor..
Yalan/Yanlış Vaatler
Network
Marketing çalışanlarının sırf kayıt alabilmek/ürün satabilmek için yalan/yanlış
vaatlerde bulunduğuna çok rastladım. “Çok kolay bir iş.”, “Bu işe girersen seni
şu kariyere getireceğim.”, “X parayı Y zamanda kazanacaksın.(kesinlik var.)”
vb. birçok şey söylendiğini duyuyorum. İşe katılan kişi verilen vaatlere
uyulmadığını görünce, kişinin o hatasını sektöre mal edebiliyor. Çevresine de
kendi yaşadıkları üzerinden telkinlerde bulunabiliyor. Burada yine kişilik
meselesi devreye giriyor. Dürüst olmayan kişilerden her alanda uzak durmak
gerekiyor.
Yanlış Tanıtım Çabaları
Bazı kişilerde işin
kolayına kaçmaya çalışarak “gördüğüne saldır“ zihniyetiyle insanları sektörden
soğutuyorlar. En yakın arkadaşını her gördüğünde işten bahsetmeye çalışmak,
sosyal medya üzerinde gördüğü her alana link atmak gibi karşıdakinin usanacağı
çabalara girişiliyor. Bu gibi durumlarda insanlar bu işin böyle yapılması
gerektiğini zannediyor. Bu iş insan ilişkilerine dayanan bir iştir fakat insani
duyguları sömüren bir iş değildir.
“Network Marketing tanımının yapabileceği kadar
kolay, bir diplomat yada iş adamının yapabileceği kadar saygın bir iştir.” Marketing çalışma planı içinde yer alan kişi ya da kuruluşların kazançları hiyerarşik bir disiplin içinde dağıtıldığı tüm çalışma planları " Multi Level Marketing " ya da " Ağ Pazarlama " olarak literatürde yeri almaktadır.
Rakiplerin Birbirini Kötülemesi
Bu sektörde çalışan
kişilerin, bir topluluk içerisinde diğer network şirketlerini kötülediğini
gördüğümde, hemen anlıyorum ki, ya bu kişi bu şirketten bir darbe almış ya da
bu insanın kişiliğinde bu var. Kesinlikle ikisinden birisi oluyor. Ya
organizasyonundan o şirkete geçenler oluyor. Ya da o kişinin yapısı öyle, hep
kendi işiyle değil başkalarının kötü yanlarıyla uğraşıyor. Elinde kesin ve net
belgelerin varsa iyi niyetle uyarırsın o başka. Ama varsayımla,
değerlendirmelerle böyle bir şey yapmak etik bir davranış değil. Network
Marketinge yeni adım atacak birisi ise bunları görünce bu sefer hepten bu
sektör kötü sektör diyor. Sen kendi işinle ilgilen, kendi şirketinin,
ürününün, kazanç modelinin güzel yanlarından bahset. Bırak değerlendirmeler adaylara
kalsın..
Şirketlerin Yaptığı Hatalar
İllegal oluşumlarda
bulunan veya niyeti kötü olmasa da hata yapan şirketlerde bu sektöre zarar
verebiliyor. Marketing organizasyonunu kurmuş olan şirketin sahipleri ve birinci derecede akrabaları ve kurucu ortakların yer aldığı diğer şirketler marketing planı ya da matrix yapısı içinde yer almaması gerekirken, denetimi bağımsız 3. taraf kuruluşlar tarafından yapılmadığı için bu kurala uyulmadığından çalışılan yapıya son derece zarar vermektedir. Bu ve benzer davranışlar hırsızlık ya da dolandırıcılık ile eşdeğer tutulmakta ve yasal takiplere uğramaktadırlar. Bazı insanlar Network Marketingi o şirketle tanıyor ve onu
benimsiyor. Hatta Network Marketingi bir şirket zannedenler bile var. Bu da
zamanla toplumun bilinçlenmesiyle aşılacak bir konudur.
Çekemeyenler ile Korkanlar
İlginç bir başlık
oldu ama bu gerçekten doğru; bu sektörden korkan ve çekemeyen insanlar var.
Peki, kimler neden çekemiyor ve korkuyor? Çünkü yanı başındaki herhangi bir
maddi başarısı olmayan bir insan, bu sektörle hiç umulmadık şeyler yapıp
yükselebiliyor. Network Marketing, bir iş adamına da, yüksek lisans yapmış bir
insana da, bir ayakkabı boyacısına da aynı fırsatı sunuyor. İşe ilk
başladıklarında herkes eşit. Burada torpil yok, emek veren kazanıyor.
Dolayısıyla, başkalarının yükselmesini çekemeyen insanlar için bu korkutucu bir
durum. Hep yüksekte olmak ve bulunduğu yüksekliği paylaşmak istemeyenler içinde
korkutucu bir durum. Ne kadar güzel bir iş modeliyle karşı karşıya olduğumuzun
farkında değil misiniz?
Özetle Tavsiye; Bu işin içerisinde olanlar; bu
sektörü yanlış temsil etmeyin, profesyonel olun ve öyle hareket edin. Bu
işi araştırma aşamasında olanlar; kötü izlenimleri değerlendirirken, bunun kişi
veya kişilerin mi hatası, yoksa sektörün mü hatası olduğuna çok dikkat edin.