Değerli dostlar
öncelikli olarak ilk konu, ne anlamda kullanıldığı yerli yersiz kullanılan şu
bilindik arabesk bir algıyla üretilmiş “ Netwörkçü “ konusudur. Konuyu
olabildiğince güncel dille ortaya koymaya çalışacağım.
Önce kelimenin aslının
ne anlama geldiğini herkesin ulaşabileceği bilgilerle bir tanımlamaya
çalışalım. Madde bir : Netwörkçü
diye bir kelime yoktur. O kelimenin aslı Networker dır. “ Ağcı, ağ kuran “ anlamındadır.
Neyin Ağı ? Kelime ilk önce Bilgisayar Sektöründe ortaya çıkmıştır ve o sektöre
aittir. Hani şu bilgisayar sistemlerini birbirine bağlayan, donanım işi
yapanlara “ Networker “ denilmiştir.
Network : Bilgisayarların iletişim hatları aracılığıyla veri aktarımının sağlandığı sistem, yani bilgisayar ağıdır.
Konu, şayet “ Ağ
Pazarlama “ ise şimdi işler karışmaktadır. Zira, gerek hukukumuzda ve sektörel
literatürümüzde yapılan işin tanımlanmış adı “ Doğrudan Pazarlama “ dır. İşi
nasıl çözeceğiz? Yapılan işin adını tam ve doğru olarak belirteceğiz. Yani
üşenmeden ya “ Doğrudan Pazarlamacıyım “ diyeceğiz.
Ya da “ Çok Katlı Pazarlama
“ Sektöründe Grup Yöneticisi, Takım Lideri, Ekip Lideri, Pazarlama
Yöneticisiyim vb. gibi çok katlı bir pazarlama sisteminde çalışıldığını
belirteceğiz. Üşenmeyeceğiz.
Netwörkçü, Netvürkçü vb. gibi aslı astarı olmayan ne İngilizce ne Türkçe olan
abuk bir kelime ile işimizi tanımlamayacağız. İşimize saygı duyacağız ki saygı
görelim.
Bana sorduklarında ve
ben bu sektörün içinde olduğum zaman ve bulunduğum konuma göre :“ Network Marketing
sektöründe Yöneticiyim... Network Marketer ‘im, Satış Danışmanıyım, Pazarlama
Yöneticisiyim “ gibi tanımlar kullanırdım.
Sektörün asıl tanımı Multi
Level Marketing / Çok Katlı Pazarlama olarak geçmekte ve alt sınıflandırmalarında
da Network Marketing / Ağ Pazarlama ya da Doğrudan Pazarlama tanımları
geçmektedir. Şayet, Yapılan işin yapılanması bir ağ biçiminde ise, satış
sistemi içinde üretilen satış primi belli bir disiplin ile yukarı doğru
piramidal bir yapı içinde dağıtılıyorsa buna Network Marketing / Ağ Pazarlama
denilmesi uygundur.
Burada önemli olan
nokta, piramidal bir algoritma içinde dağılım varsa Network Marketing, Piramidal
bir yapı yoksa ya Doğrudan Pazarlama ya da Affiliate Marketing ( Kazanç
Ortaklığı ) olarak tanımlanması uygun düşmektedir.
Bu arada bir noktaya
daha dikkat çekelim. Klasik Ticaret ile Network Marketing arasındaki fark
tanımlanırken ; “ Klasik ticarette
üreticiden, tüketiciye kadar olan süreç içindeki ticari aktörler ( Toptancı,
Ara toptancı, Perakendeci ) Network Marketingde yoktur. Bu aradaki kazançlar ve
buna ek olarak ( reklam, tanıtım, promosyon vb. gibi ) pazarlama maliyetleri
olmadığından Network Marketing sistemi ile yapılan satışlarda fiyatlar daha
düşüktür ...” tezi de çoğu kez doğru bir
yere oturmamaktadır.
Aslında çoğu Network
Marketing firması üretim maliyetlerinin üzerine koyduğu ticari kârının üzerine 1’e
8, 1’e 10 ve daha da fazlasını satış fiyatına ekleyerek satış fiyatını
belirler.
Buradaki amaç ve temel düşünce
“ –size bir iş ve kazanç fırsatı sunuyoruz. Hatta ekip kurma fırsatıyla da çok daha fazla olağanüstü kazançlar elde etmenizi sağlıyoruz... fırsatı veriyoruz “ dur.
Buradaki amaç ve temel düşünce
“ –size bir iş ve kazanç fırsatı sunuyoruz. Hatta ekip kurma fırsatıyla da çok daha fazla olağanüstü kazançlar elde etmenizi sağlıyoruz... fırsatı veriyoruz “ dur.
Diğer bir deyişle
insanların küçük ( daha sonra başka bir başlık altında ne kadar küçük (!) olduğunu
ele alacağız ) bir yatırım ile yüksek kazanç elde etme gayretlerini, yüksek refah beklentilerinin kullanılmasıdır. Acı ama doğru.
Çoğu kez klasik ticari
yapılardaki son tüketici fiyatları, Network Marketing ile ya başa baştır ya da
daha ucuzdur. Saklanılan bazı noktalar vardır. O da Network Marketing Firmasına
özel ve özgün, klasik pazarda kolayca tüketicinin elde edemeyeceği ürünlerde
olmaktadır. Kaldı ki günümüzde
internet ortamında yapılacak taramalarla Network Marketing firmalarında yer
alan ürünlerin benzerlerinin ya da eşdeğerlerinin normal piyasadan çok daha
yukarılarda olduğu gözlemek olasıdır.
Ne olmaktadır? çok basit!
az önce yukarıda ortaya koyulduğu gibi Network Marketing Pazarlama Planı içinde
yer alan kişilere dağıtılan primler için son tüketici fiyatı olabildiğince şişirilmektedir.
Bu konuya bir de hiçbir biçimde asıl değeri olmayan hayali sayılabilecek ürünleri
de işin içine katarsak konu farklı boyutlara gider ve “ Ticari Etik “
kavramlarını tartışmaya açmış oluruz ki bunu farklı bir yerde yaparız.
Kaldı ki Network
Marketing firmalarının pek çoğunun kazanç planlarının karışıklığı, sistem
içindeki kişiler tarafından ölçülememesi, kritik noktalarının bilinememesi,
anlaşılamaması, kazançların bir çok şartlara –se, -sa lara bağlı olması gibi seminerlerde,
sunumlarda ele alınmayan konulara burada girmeyeceğiz. İleri seviye bir soru sorulsa bile, bu konu liderler toplantılarında ele alınmaktadır ( yani siz hele bir o noktaya gelinde ! ) bu konuya daha sonra geleceğiz vb. söylemlerle ötelenilmektedir. Bu konu başlı başına bir
faciadır.
Evet, konu başlığımız
netwörk, netwörkçülük, netvürk :) olarak ele alındığı için bu konuyu burada toparlayalım.
Adama soruyorsunuz
–ne iş yapıyorsun kalebodurcuyum...
.... diyor !
Seramik döşeme ustasıyım demiyor, diyemiyor. Onun hayata ve olaylara bakışı bu kadar basit bir algıya dayanıyor.
–ne iş yapıyorsun kalebodurcuyum...
.... diyor !
Seramik döşeme ustasıyım demiyor, diyemiyor. Onun hayata ve olaylara bakışı bu kadar basit bir algıya dayanıyor.
Oysaki Network Marketing
işi çok geniş bir algıya, birçok deneyime, geniş bir vizyona, etkin bir pazarlamacılığa,
pazarlama yönetimine, insan kaynakları yönetimine, mentorluğa, koçluğa kadar
geniş bir bakış açısına dayanan kültürel bir iştir.
Yoksa sunum sahnesinde şakşaklar içinde gamgam dansı yapmak, " ürünü boşver vizyona bak " türünden beyin yıkama ayinleri değildir. Liderlik (!) konusuna hiç girmeyeceğim. Onbinlerce kişilik organizasyonları bie yönetseniz (!) lider olunamayacağını bilmeniz gerekir.
Yoksa sunum sahnesinde şakşaklar içinde gamgam dansı yapmak, " ürünü boşver vizyona bak " türünden beyin yıkama ayinleri değildir. Liderlik (!) konusuna hiç girmeyeceğim. Onbinlerce kişilik organizasyonları bie yönetseniz (!) lider olunamayacağını bilmeniz gerekir.
Bu yazımı işini
yukarıdaki noktalara dikkat ederek saygın biçimde yapan Network Marketer
sanatçısı dostlarıma adıyorum.
Sağolsunlar, varolsunlar. Onların varlığı ile bu
sektör özellikle çok çok daha yukarılara çıkarak insanlara umut ve refah kaynağı olacaktır.
Buna inanın ve inanın
ve bir daha inanın, mutlak inanın.
Saygı ve sevgilerimle.
Saygı ve sevgilerimle.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder