21 Şubat 2015 Cumartesi

Netwörkçülük (!) üzerine



Değerli dostlar öncelikli olarak ilk konu, ne anlamda kullanıldığı yerli yersiz kullanılan şu bilindik arabesk bir algıyla üretilmiş “ Netwörkçü “ konusudur. Konuyu olabildiğince güncel dille ortaya koymaya çalışacağım. 


Önce kelimenin aslının ne anlama geldiğini herkesin ulaşabileceği bilgilerle bir tanımlamaya çalışalım. Madde bir : Netwörkçü diye bir kelime yoktur. O kelimenin aslı Networker dır. “ Ağcı, ağ kuran “ anlamındadır. Neyin Ağı ? Kelime ilk önce Bilgisayar Sektöründe ortaya çıkmıştır ve o sektöre aittir. Hani şu bilgisayar sistemlerini birbirine bağlayan, donanım işi yapanlara “ Networker “ denilmiştir.

Network : Bilgisayarların iletişim hatları aracılığıyla veri aktarımının sağlandığı sistem, yani bilgisayar ağıdır.


Konu, şayet “ Ağ Pazarlama “ ise şimdi işler karışmaktadır. Zira, gerek hukukumuzda ve sektörel literatürümüzde yapılan işin tanımlanmış adı “ Doğrudan Pazarlama “ dır. İşi nasıl çözeceğiz? Yapılan işin adını tam ve doğru olarak belirteceğiz. Yani üşenmeden ya “ Doğrudan Pazarlamacıyım “ diyeceğiz. 

Ya da “ Çok Katlı Pazarlama “ Sektöründe Grup Yöneticisi, Takım Lideri, Ekip Lideri, Pazarlama Yöneticisiyim vb. gibi çok katlı bir pazarlama sisteminde çalışıldığını belirteceğiz. Üşenmeyeceğiz. Netwörkçü, Netvürkçü vb. gibi aslı astarı olmayan ne İngilizce ne Türkçe olan abuk bir kelime ile işimizi tanımlamayacağız. İşimize saygı duyacağız ki saygı görelim. 

Bana sorduklarında ve ben bu sektörün içinde olduğum zaman ve bulunduğum konuma göre :“ Network Marketing sektöründe Yöneticiyim... Network Marketer ‘im, Satış Danışmanıyım, Pazarlama Yöneticisiyim “ gibi tanımlar kullanırdım. 

Sektörün asıl tanımı Multi Level Marketing / Çok Katlı Pazarlama olarak geçmekte ve alt sınıflandırmalarında da Network Marketing / Ağ Pazarlama ya da Doğrudan Pazarlama tanımları geçmektedir. Şayet, Yapılan işin yapılanması bir ağ biçiminde ise, satış sistemi içinde üretilen satış primi belli bir disiplin ile yukarı doğru piramidal bir yapı içinde dağıtılıyorsa buna Network Marketing / Ağ Pazarlama denilmesi uygundur. 

Burada önemli olan nokta, piramidal bir algoritma içinde dağılım varsa Network Marketing, Piramidal bir yapı yoksa ya Doğrudan Pazarlama ya da Affiliate Marketing ( Kazanç Ortaklığı ) olarak tanımlanması uygun düşmektedir. 

Bu arada bir noktaya daha dikkat çekelim. Klasik Ticaret ile Network Marketing arasındaki fark tanımlanırken ; “ Klasik ticarette üreticiden, tüketiciye kadar olan süreç içindeki ticari aktörler ( Toptancı, Ara toptancı, Perakendeci ) Network Marketingde yoktur. Bu aradaki kazançlar ve buna ek olarak ( reklam, tanıtım, promosyon vb. gibi ) pazarlama maliyetleri olmadığından Network Marketing sistemi ile yapılan satışlarda fiyatlar daha düşüktür ...”  tezi de çoğu kez doğru bir yere oturmamaktadır. 

Aslında çoğu Network Marketing firması üretim maliyetlerinin üzerine koyduğu ticari kârının üzerine 1’e 8, 1’e 10 ve daha da fazlasını satış fiyatına ekleyerek satış fiyatını belirler. 

Buradaki amaç ve temel düşünce 
“ –size bir iş ve kazanç fırsatı sunuyoruz. Hatta ekip kurma fırsatıyla da çok daha fazla olağanüstü kazançlar elde etmenizi sağlıyoruz... fırsatı veriyoruz “ dur. 

Diğer bir deyişle insanların küçük ( daha sonra başka bir başlık altında ne kadar küçük (!) olduğunu ele alacağız ) bir yatırım ile yüksek kazanç elde etme gayretlerini, yüksek refah beklentilerinin kullanılmasıdır. Acı ama doğru. 

Çoğu kez klasik ticari yapılardaki son tüketici fiyatları, Network Marketing ile ya başa baştır ya da daha ucuzdur. Saklanılan bazı noktalar vardır. O da Network Marketing Firmasına özel ve özgün, klasik pazarda kolayca tüketicinin elde edemeyeceği ürünlerde olmaktadır. Kaldı ki günümüzde internet ortamında yapılacak taramalarla Network Marketing firmalarında yer alan ürünlerin benzerlerinin ya da eşdeğerlerinin normal piyasadan çok daha yukarılarda olduğu gözlemek olasıdır. 

Ne olmaktadır? çok basit! az önce yukarıda ortaya koyulduğu gibi Network Marketing Pazarlama Planı içinde yer alan kişilere dağıtılan primler için son tüketici fiyatı olabildiğince şişirilmektedir. Bu konuya bir de hiçbir biçimde asıl değeri olmayan hayali sayılabilecek ürünleri de işin içine katarsak konu farklı boyutlara gider ve “ Ticari Etik “ kavramlarını tartışmaya açmış oluruz ki bunu farklı bir yerde yaparız. 

Kaldı ki Network Marketing firmalarının pek çoğunun kazanç planlarının karışıklığı, sistem içindeki kişiler tarafından ölçülememesi, kritik noktalarının bilinememesi, anlaşılamaması, kazançların bir çok şartlara –se, -sa lara bağlı olması gibi seminerlerde, sunumlarda ele alınmayan konulara burada girmeyeceğiz. İleri seviye bir soru sorulsa bile, bu konu liderler toplantılarında ele alınmaktadır ( yani siz hele bir o noktaya gelinde ! ) bu konuya daha sonra geleceğiz vb. söylemlerle ötelenilmektedir.  Bu konu başlı başına bir faciadır. 

Evet, konu başlığımız netwörk, netwörkçülük, netvürk :) olarak ele alındığı için bu konuyu burada toparlayalım.

Kısaca “ Network Marketing “ işi yapanlar; Bu kelimeleri kullanmamalı, hiç üşenmeden ya Network Marketer ya da Ağ Pazarlama İşi deyimlerini kartvizitlerinde kullanmaları saygınlık ve doğru iş tanımı yapmak açısından en doğru hareket olacaktır. 



Adama soruyorsunuz
–ne iş yapıyorsun kalebodurcuyum... 
.... diyor ! 

Seramik döşeme ustasıyım demiyor, diyemiyor. Onun hayata ve olaylara bakışı bu kadar basit bir algıya dayanıyor.


Oysaki Network Marketing işi çok geniş bir algıya, birçok deneyime, geniş bir vizyona, etkin bir pazarlamacılığa, pazarlama yönetimine, insan kaynakları yönetimine, mentorluğa, koçluğa kadar geniş bir bakış açısına dayanan kültürel bir iştir. 

Yoksa sunum sahnesinde şakşaklar içinde gamgam dansı yapmak, " ürünü boşver vizyona bak " türünden beyin yıkama ayinleri değildir. Liderlik (!) konusuna hiç girmeyeceğim. Onbinlerce kişilik organizasyonları bie yönetseniz (!) lider olunamayacağını bilmeniz gerekir.  

Bu yazımı işini yukarıdaki noktalara dikkat ederek saygın biçimde yapan Network Marketer sanatçısı dostlarıma adıyorum. 

Sağolsunlar, varolsunlar. Onların varlığı ile bu sektör özellikle çok çok daha yukarılara çıkarak insanlara umut ve refah kaynağı olacaktır. 

Buna inanın ve inanın ve bir daha inanın, mutlak inanın. 

Saygı ve sevgilerimle. 


Hiç yorum yok: